Gepost op 2018-05-04

Samenlevingsopbouw en sociale huisvestingsmaatschappij Vivendo bundelen krachten voor huurders

Na een eerdere samenwerking in 2010-2011 met ‘basistraject Tweezijdig+’ bundelen woonmaatschappij Vivendo en Samenlevingsopbouw opnieuw de krachten. Samen willen ze de dienstverlening voor (kandidaat)huurders nog verbeteren en een woonbeleid voeren dat sterker aansluit bij de noden van de huurders. Samenlevingsopbouw engageert zich om gedurende 3 jaar nieuwe initiatieven op te starten. Vivendo krijgt ondersteuning om systematisch ieder succesvol initiatief in te passen binnen het reguliere beleid.

 

Gericht bevragen

Het project kiest niet voor een algemene tevredenheidsmeting, wel voor gerichte bevragingen. Ze focusten zich tot nu toe op renovaties, onthaalbeleid en tevredenheid over de externe onderhoudsfirma.

 
Een renovatie is een ingrijpende gebeurtenis, waarbij heel wat zaken samenkomen: technische kwesties, communicatie tussen verschillende betrokkenen, financiële belangen en praktische zorgen. In een eerste fase brengen ze op basis van een bevraging in kaart hoe huurders een renovatie hebben ervaren. Zijn ze tevreden met het resultaat? Hoe verliep de communicatie met Vivendo en met de aannemers? Hebben ze nog tips voor de toekomst?

 
Nieuwe huurders hebben gemiddeld een kwetsbaarder profiel dan huurders met een lange staat van dienst. Een stevig onthaalbeleid is dus belangrijk om direct een goede band te installeren tussen huurder en verhuurder. Ze bevragen alle nieuwe huurders die sinds 2017 bij Vivendo begonnen te huren.

 
Vivendo wil na 1 jaar samenwerking met een nieuwe onderhoudsfirma de samenwerking evalueren. Wie is er beter geplaatst dan de bewoners om hierover hun mening te geven?

 

Vinger aan de pols houden in wijken

In gebouwen of wijken waar de leefbaarheid onder druk staat doen ze gerichte interventies. In de Week van Verbondenheid bijvoorbeeld brachten ze in drie verschillende wijken in Brugge en Oedelem mensen samen bij een koffie en een pannenkoek. Om preventief aan leefbaarheid te werken organiseren ze ook bewonersbijeenkomsten voor nieuwe huurders in nieuwe gebouwen.

 

Ondersteuning van het personeel

Samenwerken met het personeel van Vivendo is cruciaal om het project te doen slagen. Bedoeling is immers dat ze na drie jaar zelf verder aan de slag kunnen. De opbouwwerker maakte kennis met alle aspecten van de werking, en organiseerde brainstormsessies waarbij iedereen vanuit zijn opdracht mee nadacht over participatiemogelijkheden binnen de werking.

 

Samen gaan ze dus voor een ambitieus participatiebeleid waarbij binnen de werking van Vivendo maximaal kansen worden geboden voor bewonersbetrokkenheid. Wordt vervolgd!

 

Meer informatie en contact:

katrien.depovere@samenlevingsopbouw.be
T 050 39 37 71 M 0483 26 51 17